Witamina D jest to ostatnimi czasy witamina zyskująca coraz bardziej na popularności. I dobrze. Odpowiednia podaż tej witaminy zdaje się chronić dosłownie przed wszystkim. Począwszy od raka i depresji na chorobach serca i przedwczesnej śmierci kończąc. Kiedy rozchodzi się o witaminie słońca słyszałeś już dosłownie wszystko – bądź tylko tak Ci się wydaje.

Wygląda na to, że istnieje garść mniej znanych aspektów które sprawią, że będziesz chciał zagwarantować sobie odpowiednią dzienną dawkę. Która, swoją drogą, jest strasznie ciężka do ustalenia. Instytut Medycyny obecnie rekomenduje dawkę 600 j.m. zarówno dla kobiet i mężczyzn1, lecz najnowsze badania  sugerują, ze wytyczne te są zdecydowanie zaniżone. Potwierdzać to może chociażby fakt, iż około  42% dorosłych Amerykanów cierpi na jej deficyt2. Instytut Medycyny określa 4,000 j.m. jako maksymalną, bezpieczną dzienną dawkę, lecz wygląda na to, ze możemy potrzebować więcej, nawet do 10,000 j.m. by całkowicie wykorzystać potencjał drzemiący w tej witaminie.

1. Zmniejsza Ryzyko Przewrócenia Się (serio!)

1 na 3 osób starszych mieszkających samotnie upada co najmniej raz w roku. Suplementacja witaminą D zmniejsza to ryzyko. Podczas badania osób starszych w wieku od 65 do 102 lat połowie podawano witaminę D w średnich dawkach około 3,300 IU dziennie, a druga dostawała placebo. Po 5 miesięcznym okresie suplementacja ta zwiększyła poziom tej witaminy w krwi z poziomu poniżej 20ng/ml określanego jako niedobór, do poziomu powyżej 30ng/ml określanego jako optymalny u 29 z 34 badanych będących w grupie zażywającej witaminę D. W porównaniu z kontrolną grupa badawczą, osoby zażywające witaminę D miały 50% mniej upadków w tym samym okresie czasu. Prawdopodobnie zawdzięczały to właściwością zwiększania wydajności mięśniowej jaką posiada owa witamina.

2. Witamina D – Zapobiega psuciu się wzroku

Głównym powodem, że nasz wzrok zaczyna się pogarszać po 50-tce jest to, co nazywa się związanym z wiekiem zwyrodnieniem plamki żółtej(z ang. AMD – age-related macular degeneration) – powolne, postępujące rozmycia, które rozpoczynają się niedaleko centrum oka i hamują naszą zdolność do ostrego widzenia wprost. Twoje szanse na wystąpienie AMD u Ciebie są regulowane głównie przez Twój wiek, rasę, i geny- to całkiem dużo poza kontrolą, chociaż utrzymywanie ogólnie dobrej kondycji zdrowotnej poprzez unikanie palenia, regularną aktywność fizyczną i  zjadanie swojej porcji jarmużu może pomóc utrzymać ostry jak brzytwa wzrok. Jednak ostatnie badania sugerują, że zachowanie optymalnego poziomu witaminy D może również pomóc, nawet jeśli Twoje skłonności genetyczne przemawiają przeciw Tobie. Naukowcy z Uniwersytetu w Buffalo przebadali 913 kobiet po menopauzie, spośród których 550 miało odpowiedni poziom witaminy D, a 88 cierpiało na niedobór. Kobiety, które znalazły się w ​​tej drugiej kategorii miały wyższe ryzyko zachorowania na AMD aż 6,7 razy większe, jeśli posiadały również specyficzną formę wysokiego ryzyka genów, w stosunku do kobiet z wystarczającą ilością witaminy D.

3. Witamina D – Pomaga utrzymać prawidłową wagę

Większość z nas wie jak z wiekiem ciężko utrzymać prawidłową masę ciała. Z pomocą może przyjść utrzymywanie odpowiedniego poziomu witaminy D w organizmie. W badaniu przeprowadzonym przez Journal of  Women’s Health w którym wzięło udział ponad 4600 kobiet w wieku 65 lat i więcej, te z niedostatecznym poziomem witaminy D przez 4,5 letni okres przybierały na wadze o ponad 2 funty więcej od pozostałych.

4. Pomaga w zmniejszyć częstotliwość występowania skurczy

Jedną z kluczowych ról witaminy D w naszym organizmie jest utrzymywanie naszego układu mięśniowo-szkieletowego w dobrej kondycji, poprzez pomaganie we wchłanianiu wapnia. Podczas gdy nie wiele wiemy o nieprawidłowościach takich jak punkty spustowe, skurcze, drżenie,  wygląda na to, że niedobór tej witaminy może być jedną z przyczyn tych niedogodności.

5. Pomaga w chronicznym bólu mięśni i stawów

Jeśli towarzyszące chronicznemu bólowi ogólne zmęczenie, depresja i niepokój to za mało, dodajmy do tego jeszcze trudność w uzyskaniu jakiejś konkretnej diagnozy, usłyszeć że coś tak prostego jak witamina D może przynieść ulgę, może być pokrzepiające.

W badaniu z 2014 roku podawano kobietom przez 20 tygodni albo suplement witaminy D albo placebo. Obserwowano je potem jeszcze przez 24 tygodnie. Nawet po zakończeniu badania kobiety suplementowane witaminą D odczuwały mniejszy ból. Oczywiście jest to dalekie od lekarstwa, ale to zawsze coś.

6. Może zmniejszać ryzyko mięśniaka macicy

Mięśniaki macicy to niekarcerogenne guzy które rosną w ściankach macicy. Ponieważ mogą urosnąć nawet do wielkości grejpfruta mogą być niesamowicie bolesne i niekomfortowe dla niektórych kobiet, podczas gdy niektóre kobiety z mniejszymi mięśniakami, mogą ich nawet nie zauważyć. Wydaje się, że jest to kwestia hormonalna i związana z genami.

Jednakże badanie z 2013 roku dowiodło, że witamina D również może mieć znaczenie. Pośród kobiet w wieku 35-49 lat, te z odpowiednim poziomem witaminy miały o 32% mniejsze ryzyko wytworzenia się mięśniaka od kobiet z niedoborem. We wcześniejszych badaniach wykazano, że witamina ta spowalnia rozrost mięśniaków u zwierząt, lecz było to pierwsze badanie które potwierdziło ten efekt również u ludzi.

7. Witamina D- Może zapobiec powstawaniu migren

Jeśli cierpisz na regularne bóle głowy rozważ wymianę środków przeciwbólowych na wizyty w solarium. Niedawne badanie, w którym wzięło udział 2,600 mężczyzn pokazało, że grupa z najniższym poziomem witaminy D ma dwukrotnie większe prawdopodobieństwo wystąpienia chronicznych bólów głowy, w porównaniu do grupy z najwyższym jej poziomem. Podczas gdy nieznany jest dokładny mechanizm tego zjawiska, niektórzy badacze twierdzą, że może być to skutek przeciwzapalnych właściwości witaminy D, które mogą pomóc w zwalczaniu stanów zapalnych które wywołują migreny i bóle głowy.

 

 

Jeśli podobał Ci się mój artykuł, pomóż mi się rozwijać i POLUB oraz UDOSTĘPNIJ. W ten sposób zwiększysz jego zasięg. By zawsze być na bieżąco z wszystkimi artykułami zapraszam do polajkowania i obserwacji mojego Fan Page oraz Instagrama.